Knuts topp 10 filmer: 2004 – Del 1 av 2

Det er endelig "den" tiden på året igjen. Tiden hvor alle skal kåre sine favoritter fra året som gikk. Her kan du lese hvilke filmer jeg mener er de beste fra 2004.

Selv om 2004 ikke har det vært et spesielt supert filmår i min mening, har jeg prøvd å sette sammen en liste med de 10 beste filmene jeg så i fjor. De fleste stor-produksjonene som ble sluppet var generelt ganske skuffende, heldigvis trenger ikke en film ha et enormt budsjett og overbetalte skuespillere på rollelisten for å være god.

Jeg er ingen stor fan av å lage slike lister, min hukommelse er ikke akkurat legendarisk og jeg sitter hele tiden med en gnagende følelse av at jeg har glemt å nevne en eller annen film. Når dette er sagt ble jeg tross alt ganske fornøyd med listen og mener den oppsummerer fjoråret ganske bra. For å lese del 2 av denne filmatiske oppsummeringen av 2004 er det bare å tune inn på Filmbyen på onsdag i neste uke! Men nok chit chat, her kommer første del av topp 10-listen.

Million Dollar Baby
10Million Dollar Baby

Årets beste film i følge Oscar-akademiet og, selv om jeg kanskje ikke sier meg helt enig, er Million Dollar Baby utvilsomt en forbasket sterk fortelling om en kvinnelig bokser med jernvilje og knockout-arm fra en annen verden. Hvis du sitter med inntrykket av at dette er en rendyrket boksefilm, tar du derimot feil. Historien er dypere enn som så. Million Dollar Baby handler om vennskap, familiebånd, livet og døden.

Dette er på mange måter en mektig og, ikke minst, viktig fortelling som slett ikke byr på noen glorifisert versjon av den tøffe virkeligheten, men heller setter et tungt fokus tilfeldighetenes makt og vår sårbare eksistens. I rollene finner vi Clint Eastwood, Hilary Swank og Morgan Freeman, så skuespillerne skal det slett ikke stå på. Samspillet mellom de to førstnevnte er i tillegg av en annen verden og denne superdoen var opptil flere ganger ved å røre meg til tårer. Historien fortelles på ekte Eastwood-vis og slipper ikke taket med det første, absolutt verdt å få med seg.

The Girl Next Door
9The Girl Next Door

Dette må utvilsomt kunne kalles et av årets absolutt største overraskelser for mitt vedkommende. Det er nemlig ikke så rent ofte at man får sjansen til å se en helhetlig vellykket romantisk tenåringskomedie utfolde seg på det store lerretet og som, foruten å underholde stort, byr på masser av humor, pinlige situasjoner, romantiske øyeblikk og et, i siste ende, meget engasjerende plot. The Girl Next Door er faktisk ypperlig i sin sjanger og noe av det beste jeg har sett på mange år når det kommer til tenåringsfilmer. Det trekker selvfølgelig ikke ned å ha en ekstremt lekker Elisha Cuthbert i hovedrollen, men Emile Hirsch og Timothy Olyphant skal likevel ha sin del av rosen for å gjøre dette til en enormt sjarmerende opplevelse. Anbefales på det varmeste.

Sideways
8Sideways

8. plassen går til Sideways, en meget varm dramakomedie som opplevde å bli nominert til Oscar for beste film av akademiet. Om enn noe overraskende, så er det slettes ikke ufortjent, om jeg skal si det selv. For på tross av at den aldri går særlig mye i dybden, klarer den lunefulle humoren, de snodige innslagene samt originale karakterene å drive historien videre i et rolig og særdeles tilfredsstillende tempo. Man kan nesten si at karakterene ER filmen, og det gjør slettes ingenting. De gir såpass mye av seg selv at det aldri på noe tidspunkt kjennes verken tungt eller kjedelig, tvert imot. Sideways er en svært lystig, sjarmerende og pokkers underholdende film med vakre landskapsskildringer, store doser romantikk i luften og, selvfølgelig, masser av god vin.

Uno
7Uno

I likhet med Zach Braff, og hans nydelige Garden State, debuterte også vår egen Aksel Hennie som regissør i år. Resultatet ble den kritikerroste og prisbelønte Uno. Selv om Norge har hatt en stigende formkurve når det gjelder filmproduksjoner de siste årene, mener jeg det virkelig store gjennombruddet kom med Uno. For all del, det finnes mange andre gode norske filmer (Buddy, Elling, Ni liv), men det var med dette lille mesterverket at man virkelig kunne merke at moderniseringen av norske produksjoner endelig hadde slått til. Dette er en film som handler om det å stå alene. Den handler om å vokse opp og modnes, om å innse sine feil og gjøre noe med dem i stedet for å flykte. Uno står i minnet som et av årets sterkeste drama hvor ensomhet, mot og faenskap skildres på en fortreffelig måte. Den beste norske filmen på lenge, se den.

The Motorcycle Diaries
6The Motorcycle Diaries

Den fantastiske reisen som skulle vise seg å forandre og, til slutt, forme resten av Che Guevaras liv, har blitt en nydelig og dypt rørende filmatisk opplevelse. Den utrolige ferden skildres på fabelaktig vis og man kommer virkelig tett inn på livet til hovedkarakterene, samtidig får man et godt innblikk i hvordan og, ikke minst, hvorfor de gradvis endrer perspektiv på livet i samme takt som reisen utfolder seg. The Motorcycle Diaries viderebringer nemlig disse opplevelsene gjennom nydelige skildringer av forskjellige landskaper, kulturer og personer. Den magiske stemningen er alltid til stede og er i stor grad med på å underbygge disse mangfoldige inntrykkene vi får kastet imot oss. På tross av å blitt servert opptil flere tragiske historier fra uheldige sjeler, sitter man igjen med en anelse av håp. Håp for menneskeheten, håp for at det finnes noe godt i folk der ute. Alt dette er, kort fortalt, med på å gjøre The Motorcycle Diaries til et mesterverk som ganske enkelt må oppleves med egne øyne.