Efter brylluppet  (Terningkast 5)

Det skal godt gjøres å finne en eneste svakhet med Efter Brylluppet og den seiler umiddelbart frem som en av årets aller beste filmer.

Jacob jobber på et barnehjem i India. Han er dansk, men har ikke bodd i hjemlandet på 20 år. Barnehjemmet mangler som vanlig penger når han blir kontaktet om en stor dansk donasjon. Giveren er Jørgen, og han stiller som betingelse at Jacob personlig kommer til Danmark for å skrive under på de nødvendige papirene. Jørgens datter skal gifte seg, og Jacob blir invitert med i bryllupet. Ved ankomsten oppdager han at brudens mor og hans velgjørers kone er hans ungdoms kjærlighet Helene. Bryllupet blir et skjellsettende møte mellom fortid og fremtid og setter Jacob i hans livs dilemma…

Susanne Bier har lyktes i å lage en ufattelig sterk skildring av familiebånd, tilfeldigheter, kjærlighet og livet generelt som, foruten å fungere på en rekke forskjellige plan, treffer deg rett i hjerterota og ikke slipper taket før rulleteksten dukker opp. Den brakte delvis tankene mine over på Sofia Coppolas LOST IN TRANSLATION, fra 2003, ettersom EFTER BRYLLUPPET, i likhet med denne, på nydelig vis lykkes i å formidle både følelser, stemninger og sinnstilstander uten å nødvendigvis måtte ty til dialog. I stedet brukes skuespillernes bredde til det fulle, noe som på mange måter er nøkkelen til suksess hvis man skal få en slik historie til å fungere hensiktsmessig.

Karakterdrevne drama av denne typen ender ofte opp med å kreve ufattelig mye av hver enkelt skuespiller og noe lignende hadde, i min mening, slettes ikke vært mulig å gjennomføre i Norge på nåværende tidspunkt (men det er en helt annen sak). Susanne Bier overrasket dermed denne karen ved å by på en enormt talentfull og velvalgt samling av mennesker fra både Danmark og Sverige, i form av Mads Mikkelsen, Rolf Lassgård, Sidse Babett Knudsen og Stine Fischer Christensen, som gjennom en hel rekke strålende prestasjoner, i fellesskap, sørger for en mer enn verdig Oscar-kandidat! Får ikke denne noen nominasjon for beste utenlandske vil det skuffe meg stort.

Sørgelig nok er det nettopp slike filmer som viser hvor langt bak Norge faktisk ligger på filmfronten, vi har fortsatt et langt stykke igjen å gå før vi kan måle oss med dette. Jeg gleder meg likevel stort på danskenes vegne, for dette er definitivt ikke som hverdagskost å regne og må helt klart sies å være et lite ”must” fra året som gikk. Selve oppbygningen sitter som støpt, den videre utfoldelsen av plottet engasjerer på samtlige nivåer og den finfine blandingen av menneskelig drama, mørke hemmeligheter og sterke følelser er intet mindre enn knakende god. EFTER BRYLLUPPET formådde å røre meg til tårer opptil flere ganger med sine svært intense scener og byr kort fortalt på mesterlig regi, meget troverdige rolleprestasjoner, en velformulert historie og runder, i siste ende, av en ytterst følelsespreget berg-og-dalbanetur på særdeles tilfredsstillende vis. En sterk, sterk 5’er!