Franske Hélène har hele livet satset på karrieren og hun har alt, unntatt et barn. Indianerkvinnen Juana har ingenting bortsett fra sønnen Martin. Veiene deres krysses nordøst i Argentina. Her står det vakre landskapet i sterk kontrast til utbredt fattigdom. Og her kommer Hélène for å finne et barn hun kan adoptere, koste hva det koste vil.
Denne fransk-argentinske filmen er en bemerkelsesverdig sterk historie om to sterke kvinneskjebner. De to kvinnene er ved første øyesyn totale motsetninger, men dette er kun overfladisk og materielt. Den ene er en rik og vellykket forretningskvinne, mens den andre er en fattig indianerkvinne. Den første på desperat jakt etter et barn å adoptere, den andre er gravid for andre gang. I et samfunn der barn er en handelsvare og selges for adopsjon, prostitusjon eller ufrivillig organdonasjon, er det ikke lett å vite på hvilken side av loven man til enhver tid befinner seg, for de få som bryr seg om lovverk.
Historien følger sitt eget tempo hele veien og forteller sin historie på en balansert måte, uten å falle over i for mye sentimentalitet eller melankoli. Det hele blir ikke overfølsomt, samtidig som man blir engasjert i historien.
De to kvinnelige hovedrolleinnehaverne, Carole Bouquet (Hélène) og Aymara Rovera (Juana), gjør en veldig god jobb, og fungerer veldig godt også sammen. Nordeste er veldig karakterdrevet og det er derfor så utrolig viktig at skuespillerne fungerer. Og det gjør de til gangs. Dette er en seriøs og ganske tung film, som nok er tilpasset et voksent publikum. Dersom man er klar for nettopp dette, kan denne filmen absolutt anbefales.
Kommentarer
Kommentarfeltet er stengt
Vi har fjernet muligheten for nye kommentarer til denne saken.