Jean Pierre Jeunet er tilbake i regissørstolen etter kanonsuksessen med «Den fabelaktige Amelie». Denne gangen har han tatt utgangspunkt i Frankrike under første verdenskrig, og forteller en historie om savn, oppofrelse og kjærlighet.
Jeunet har tatt med seg Audrey Tautou fra «Den fabelaktige Amelie», og gitt henne rollen som Mathilde. Mathilde er filmens hovedkarakter og driver filmen framover i sin søken etter sin forlovede Manech som er sendt ut i krigen for å banke tyskere. Filmen fortelles nonlineært, vi får stort sett vite ting ettersom Mathilde får vite det. Dermed blir det en slags detektivlignende opprulling, der man kommer over flere menneskeskjebner, blant annet finner vi Jodie Foster i en mindre, men god rolle. Det kan til dels bli litt for mye fram og tilbake for min egen del, det er vesentlig for denne filmen at det hele tiden er god framgang i historien, og at man ikke får følelsen av at man faller av og mister interessen.
Uansett så er dette en sterk film. Den har fått kun to Oscar-nominasjoner (noe som bekrefter akademiets holdning til utenlandsk film) blant annet til beste foto, noe som er veldig fortjent. Kontrasten mellom de utrolig vakre bildene fra den franske landsbygda med gode, varme farger og de sterke krigsbildene er strålende. Angelo Badalamenti, mest kjent for sitt nære samarbeid med David Lynch, står for musikken, som forsterker resten av historien meget bra.
Denne filmen anbefales herved sterkt. Foto er strålende og historien sitter. Det er godt å se noe annet en Hollywood en gang i blant.
Kommentarer
Ingen kommentarer enda. Føl deg fri til å være førstemann!