Jacob er en barmhjertig samaritan, og har brukt de siste 20 årene på å jobbe med diverse prosjekter i utlandet, og nå har han slått seg ned ved driften av et barnehjem i India. Men de mangler penger, og han blir tvunget til å dra hjem til Danmark for å dra i land en avtale om økonomisk støtte. Det han ikke vet, er at bidragsyteren Jørgen, har en meget komplisert skjult agenda for å tvinge Jacob hjem igjen etter så lang tid.
Dette er historien, men den skjuler så mye mer enn plottet tilsier. Grunnen til at Jørgen og Jacob møtes, er nemlig en svært komplisert historie som går 20 år tilbake i tid, og involverer Jørgens familie. Denne filmen er dermed ikke helt som du kanskje skulle tro på forhånd, og historien utvikler seg enormt gjennom alle filmens 120 minutter. Når du ikke tror situasjonen kan bli mer kaotisk og absurd, glimrer Efter brylluppet med å dra inn enda flere elementer som vi absolutt ikke ser komme. Følelsen av håpløsthet er tidvis fullstendig og overveldende, og dermed er det helt nødvendig å ha gode skuespillere som kan følge den store utviklingen og forandringen som noen av karakterene gjennomgår.
Og der er denne filmen i aller øverste klasse. Når de emosjonelle utbruddene herjer som verst, og alt ser ut til å gå i oppløsning, byr Mads Mikkelsen, Rolf Lassgård, Sidse Babett Knudsen og Stine Fischer Christensen på det mest solide og troverdige skuespillet jeg har sett på film i år. I en film som er så enormt karakterdrevet, må dette sitte så det suser, og det gjør det også. Spesielt Mikkelsen har mye å by på, og det skal virkelig bli spennende å se han som badguy i Casino Royale.
Susanne Bier beviser også sin rutine og dyktighet med Efter brylluppet. Ikke bare fordi hun har brukt det ypperste norden har å by på av skuespillere, hun har nemlig også skrevet manuset selv, og kan nok også takkes for den stilsikre og behagelige gjennomføringen av filmen i sin helhet. Det du vil legge mest merke til, er fokuseringen på de viktige detaljene i ansiktene til alle deltakere i filmen. Intens filming av et øye eller en munn for eksempel, er små ting som kan være enormt effektive virkemidler for å få frem de aller sterkeste følelsene. Å se rett inn i øyet på en god skuespiller, er som å se rett inn i sjelen til karakteren han/hun spiller, og dette vet Bier så alt for godt. Manuset er som sagt også skrevet av henne (i samarbeid med Anders Thomas Jensen), og også her ser hun ut til å være overkvalifisert. Hele historien flyter så godt og selvsikkert at det nærmest kan kalles et mesterverk.
Det er godt å se at man kan lage et sterkt drama om familiebånd, løgn og moral så enormt troverdig uten at det noen gang blir tamt å se på. En sterk femmer, utvilsomt en av årets beste filmer.
Kommentarer
Ingen kommentarer enda. Føl deg fri til å være førstemann!