The Brothers Grimm

En middelmådig historie reddes av god – om enn en smule grotesk – humor.

Alle kjenner til brødrene Grimms eventyr om Rødhette, Hans og Grete, Snøhvit og en hel del andre kjente og kjære fortellinger. Men har du noen gang spurt deg selv, «hvor kommer alle disse fortellingene fra, hvordan ble folk inspirert til å lage slike historier?». Terry Gilliam, best kjent fra Monty Python, prøver med denne filmen å si sin egen litt spesielle mening om saken.

Filmen handler om brødrene Jacob (Heath Ledger), den snille, drømmende bokormen og Will (Matt Damon) Grimm, den kyniske, beregnende eventyreren, som reiser rundt i Tyskland og svindler godtroende bønder. De finner et sted med en grusom legende, lager et kunstig monster og ‘bekjemper’ det, for så å håve inn belønningen sin i form av gull og beundrende unge jenter. Men denne virksomheten avsløres av den franske okkupasjonsmakten, og de går med på å avsløre noen andre lignende svindlere i en avsidesliggende landsby for å redde sitt eget skinn. Lite vet de om at den lille landsbyen slett ikke er bebodd av pøbler, men hviler under en ekte forbannelse.

Dette er kanskje ikke den mest spennende eller originale historien, men Terry Gilliam klarer likevel å levere en underholdende film full av rar humor, med klare referanser til Monty Python. Peter Stormare er også verdt å merke seg i denne filmen, i rollen som et nervevrak av en italiensk løyntnant.

Skuespillerprestasjonene er det lite å klage på, bortsett fra et par desperate forsøk på en engelsk aksent, men det passer til en viss grad inn sammen med stemningen i filmen. Filmen kan anbefales til fans av Monty Python, uten at det er grunn til å forvente en ny Holy Grail. Noe av den spesielle humoren gjør også at det egner seg ganske dårlig som familiefilm.

Som tidligere nevnt er det en underholdende film, men lite annet. En middelmådig historie reddes av god, ofte en smule grotesk humor. Terningkast 4, gå og se den for litt rask og grei underholdning.