The World’s Fastest Indian

The Worlds Fastest Indian er en feelgood-film for hele familien, selv om jeg har mistanke om at den vil verdsettes mest av den litt eldre garde.

Dette er filmen om Burt Munro, mannen som på tross av alderdom og dårlig hjerte valgte å leve ut sine drømmer om å bli verdens raskeste mann på motorsykkel. Filmen er regissert av Munros fan Roger Donaldson. Donaldson har fra før regissert filmer som Thirteen Days, Dante’s Peak og Cocktail. I The Worlds Fastest Indian finner du Anthony Hopkins i rollen som Burt Munro, og det er ingen tvil om at den forhenværende kannibal og president briljerer i rollen som sympatisk gammel mann.

New Zealandske Burt Munro mekker daglig på sin motorsykkel og arbeider stadig for å forbedre dens kapasitet. Metodene han bruker kan få enhver MacGyverspire til å bli grønn av sjalusi. Målet Munro jobber mot er å sette fartsrekord i Bonneville, nærmere sagt Utah, USA, selv om han for lengst har innsett at det antageligvis blir med drømmen. Reisen til Utah er både lang og kostbar. Men lykken smiler til Munro, for selv om naboer og venner ikke setter nevneverdig stor pris på å bli vekket av motordur i grålysningen, samler de i all hemmelighet inn penger slik at han skal få reise til USA med sin gode gamle Indian for å slå verdensrekorden.

På vei til Bonneville møter Munro mange hindringer, men finner alltid en venn i nøden. Alle verdens minoriteter ser ut til å stå i kø for å rekke ut en hjelpende hånd til vår godlynte venn. Men når han kommer Utahs golde sletter trenger han virkelig hjelp. For Munro har ikke fått med seg at man må melde seg på for å kunne delta i løpet, og fristen er gått ut for mange måneder siden.

Roger Donaldsons merittliste er ikke imponerende, jo da, han står bak en del storfilmer, men de vil neppe gå inn i min hukommelse som fantastiske filmperler. Jeg var derfor relativt spent når jeg skulle se The Worlds Fastest Indian. Og fra første stund forsto jeg at Donaldson hadde truffet blink når han kapret Anthony Hopkins til å spille Burt Munro. Hopkins rolletolkning er intet mindre enn fantastisk, Hopkins kunne like gjerne vært Munro, og etter å ha sett dokumentaren i ekstramaterialet innser jeg i enda høyere grad hvorfor Hopkins tituleres med “sir”. Måten han tolker den virkelige Munros godmodige latter på er bare et av mange eksempler på troverdig og rørende skuespill.

The Worlds Fastest Indian er en feelgood-film for hele familien, selv om jeg har mistanke om at den verdsettes høyest av familiens voksne medlemmer. Her kan du forvente å både sitte naglet til stolen av spenning og tørke en tåre i ly av stuas mørke. For de med motorangst kan jeg nevne at The Worlds Fastest Indian slett ikke er en film som tar dype dykk i motorsykkelens oljebaserte verden. Det er menneskene og historien som er i fokus, motorsykkelen er bare et verktøy, eller en drivkraft om du vil, som hjelper filmrullen til å spinne videre.

The Worlds Fastest Indian anbefales på det varmeste, hent gjerne både barn og besteforeldre til en felles stund rundt skjermen.

• Karl Georg Rosenberger

En fantastisk film for dem som verdsetter empati, medmenneskelighet og en liten dose «action». En gammel mann (fra New Zealand) lever ut sine drømmer om å sette fartsrekord med en 40 år gammel motorsykkel på Uthas saltsletter Bonneville tidlig på 1960-tallet. Filmen fenger og engasjerer og den litt tørvittige humoren til filmes hovedperson smitter raskt over på både hans medspillere og publikum. Anbefales på det varmeste.

Svar
    Avatar til Karl Georg Rosenberger